donderdag 17 november 2011

Film: Slumdog millionaire


Slumdog millionaire is geen nieuwe film meer. Toch wil ik er wat over schrijven, omdat deze film mij is bijgebleven. Dat gebeurd niet gauw. Ik kijk veel films en vaak stellen die films uiteindelijk niets voor. Totale tijdverspilling. Bij deze film was het toch anders. Ik heb hem twee keer gezien. Wat vrij weinig is voor een film die ik gewoonweg geweldig vind. Als ik geen tijdgebrek had, was deze film grijsgedraaid. Ik krijg nu toch weer de kriebels om deze film weer eens te gaan kijken.
De film is gebaseerd op het boek Q&A van Vikas Swarup. Het gaat over een spel, die ook bekend is in nederland genaamd: Weekend Millionaires. Danny Boyle, de regisseur, was niet overtuigd van de film. Totdat hij hoorde dat zijn idool het script heeft geschreven. Simon Beufreau, schrijver van het script, is driemaal gereisd naar India. Dit deed hij om het script geloofwaardiger te maken. Dit is aardig gelukt naar mijn mening.
De casting vond plaats in India. Sharukh Khan, een welbekende bollywoodster, kreeg de kans om de presentator te spelen in de film. Hij is namelijk ook de presentator van Weekend Millionaires in India. Toch wees hij dit aanbod af.
De film heeft 118 prijzen gewonnen van de 168 nominaties. Dit is ongelooflijk.



Het gaat over een jongen, Jamal Malik, die meedoet aan Weekend Millionaire. Hij wordt gemarteld, doordat hij aangeklaagd is door het programma zelf. Zij beweren dat hij vals heeft gespeeld, want het is volgens hen onmogelijk om al die vragen goed te beantwoorden en om twintig miljoen Indiase roepies te winnen. Jamal heeft die vragen beantwoord op basis van zijn levenservaringen. Hij heeft letterlijk alles meegemaakt. Dit zie je door middel van flash backs.
Jamal's moeder is omgekomen tijdens de anti-moslim rellen. Zo bleef hij en zijn broertje, Salim, alleen achter. Zij ontmoetten een leeftijdsgenootje genaamd Latika. Ze leven op straat en bedelen om te overleven. Er is een man, Maman, die over ze waakt. Dit gebeurd veel in India, maar ook in andere landen. Deze man "redt" kinderen van de straat. Uiteindelijk komen Jamal, Salim en Latika erachter dat die man misbruik van ze maakt. De ogen van sommige kinderen worden eruit gehaald. Zo zou er meer geld verdiend kunnen worden op straat. Jamal en Salim weten te vluchten. Helaas wordt Latika onderschept door de aanhangers van Maman.
Jamal en Salim overleven door verkoop van kleine spulletjes, misdaden en naïeve toeristen. Zij trekken terug om Latika te redden. Ze komen erachter dat Latika is opgeleid tot prostituee. Haar maagdelijkheid zorgt voor veel geld in het laatje. Salim vermoordt Maman, maar wil ondertussen wel Latika verkrachten. Salim raakt op het verkeerde pad en sluit zich aan bij een criminele bende. Jamal raakt Salim en Latika uit het oog.
Tijdens Jamal's baantje, werken in een callcenter, vindt hij de gegevens van Salim. Hij neemt contact met hem op en zo vindt hij zijn broer en Latika terug. Latika zit gevangen bij het hoofd van de criminele bende. Latika vertelt Jamal dat hij haar moet vergeten. Als laatste poging doet Jamal mee aan Weekend Millionaire. Hij denkt dat het geld hen allen redt van het slechte.
Salim ziet het licht en laat Latika vluchten. Hij schiet ook de leider van de bende dood. Niet lang daarna wordt hij ook doodgeschoten door de handlangers. Uiteindelijk hebben Jamal en Latika weer een "normaal" leven.

 
Deze film is zeker een aanrader! Dat zeg ik niet alleen, maar ook alle prijzen die deze film heeft gewonnen. Deze film heeft zoveel winst gemaakt, namelijk 377 miljoen dollar! Onvoorstelbaar allemaal. Het mooie is dat het een westerse film is die bomvol Indiase invloeden zit. Ik denk dat ik deze film vanavond weer eens ga bekijken. Door dit artikel zit ik weer midden in de film. Ik wil het weer opnieuw beleven.


Traveler

2 opmerkingen: