vrijdag 4 november 2011

Parijs, de stad van de liefde


Dit keer ga ik het over Parijs hebben. Parijs is echt een wereldstad. Het bevat zoveel bezienswaardigheden, dat het onmogelijk is om alles in een artikel te zetten. Daarom zal ik een paar hoogtepunten noemen die je zeker bezocht moet hebben als je in Parijs bent. Afgelopen mei ben ik in Parijs geweest en het was helemaal top. Ik zou het graag nog eens willen bezoeken.

Als eerste zal ik beginnen over misschien wel het meest bekende monument van Parijs: de Eiffeltoren. De Eiffeltoren is één van de zeven wereldwonderen en is te vinden langs de Seine. Het is 324 meter hoog inclusief de televisieantennes. Het monument bestaat uit 3 verdiepingen. Tot de tweede verdieping kan je de Eiffeltoren beklimmen met de trap. Als je de 3e verdieping wil betreden, moet dat met de lift. Als je minder validen bent of als je geen zin hebt om de Eiffeltoren met de trap te beklimmen, kun je altijd nog de lift nemen. Naar mijn mening is het wel minder leuk. Ikzelf heb de trap genomen en het uitzicht was in één woord GEWELDIG. Het is erg leuk om te zien dat je steeds een stukje hoger gaat. Ik heb tussendoor ook nog foto's genomen. Het verschil was overduidelijk. Gelukkig was het weer op die dag helemaal top. Het gevoel dat je de top hebt bereikt is niet te beschrijven.

De 776 km lange rivier, de Seine, ligt geheel in Frankrijk. Een deel daarvan stroomt ook door Parijs heen. Als je in Parijs bent is een boottocht zeker een aanrader. Parijs heeft zulke mooie bezienswaardigheden. Je ziet de hele stad vanuit de boot.

Het reuzenrad in Parijs was helaas weg toen ik er was. Ik heb gehoord dat die weer terug staat op z'n plaats. Het heet: roue de Paris. Je hebt dan een erg mooi uitzicht op de gehele stad. Het staat pal tegenover de Arc de Triomphe. Vooral in de avond lijkt mij dit schitterend. Ernaast staat er nog een paleis en er is een mooi parkje in de omgeving waar je kunt relaxen. Ik zal zeker terugkeren naar Parijs. Ik moet en zal hierin zitten.



De Arc de Triomph staat midden op de grote weg,
de Champs-elysees. Dit is de breedste laan van Parijs. Twaalf lanen komen uit op de Arc de Triomph. Het is vijftig meter hoog, dus de één na hoogste triomfboog in de wereld. Het is in opdracht van Napoleon gemaakt Er is zelfs iemand met een vliegtuig erdoorheen gevlogen. Erg indrukwekkend om te zien. Het is echt een eye-catcher.



Op de foto's ziet het er allemaal gewoon uit, maar als je eenmaal in Parijs bent, weet je niet waar je naar toe moet kijken. Parijs is echt een geweldige stad. Voordat ik Parijs bezocht heb, wist ik wel dat het een leuke stad zou zijn. Toch na terugkomst is mijn mening zoveel positiever geworden. Parijs heeft een grote geschiedenis en vele monumenten. Ik heb nu even de meest bekende monumenten laten zien. Wie weet komt er nog een vervolg.


Traveler

Geen opmerkingen:

Een reactie posten