donderdag 3 november 2011

Oum Kalthoum


Oum kalthoum is geboren in Egypte aan het begin van de vorige eeuw. Ze is een zangeres met een erg grote invloed op de gehele Arabische wereld. Zelfs nu na haar dood verkopen haar albums beter dan welke Arabische zanger(es) dan ook. Oum Kalthoum heeft een grote rol gehad in mijn jeugd. Van kinds af aan luisterde ik er bijna dagelijks naar. Dat komt door mijn oudere familieleden, maar juist hierdoor ben ik van deze muziek gaan houden. Dit noem je pas echte muziek.


In 2010 was er in Carré in Amsterdam een tribuut voor Oum Kalthoum gezongen door de Egyptische zangeres: Amal Maher. Ik heb persoonlijk dit concert bezocht en het was geweldig. Niemand kan tippen aan Oum Kalthoum, maar Amal Maher heeft het erg goed gedaan die avond. De zaal zat tot mijn verbazing vol met heel veel autochtone Nederlanders. Ik wist niet dat Oum Kalthoum zo bekend was in het Westen. De sfeer in de zaal was geweldig. Ik vind het erg jammer dat ik Oum Kalthoum niet in levende lijven kan zien, maar ben erg blij dat ik dit concert heb kunnen bezoeken. De kaartjes waren vrijwel direct uitverkocht. Ik vond het onderstaande reclamefilmpje stiekem wel grappig.


 In het onderstaande filmpje wordt het liedje "Al Atlal" gezongen door de Egyptische Amal Maher. Het orkest werd gedirigeerd door de enige echte Selim Sahab. Hij is geboren in Palestina en is nu een Egyptische burger. Zijn diploma heeft die in Moskou behaald. Hij is Internationaal bekend door zijn velen werken die hij verricht heeft in het buitenland.

 

Traveler

Geen opmerkingen:

Een reactie posten